Norsk historie

Dagens norsktime startet med brainstorm av det vi husker om norsk historie. Vi lagde et tankekart på tavlen som hele klassen kom med bidrag til. Vi skrev opp historiske hendelser helt fra vikingtiden, frem til 2012. 




Deretter gikk vi i gang med faktasjekk på nettet, og lagde en kopi av tidslinjen på http://timeline.knightlab.com/. Så ble punktene etterhvert notert ned på en lang plakat, fra begynnelse til slutt.




Å jobbe med tidslinjer er veldig lærerikt. Det er mye lettere å huske stoffet når man jobber med å først skrive ned det vi allerede kan, og deretter dobbeltsjekke at det vi kan stemmer. Høylytte diskusjoner i klasserommet oppstår også, noe som også er veldig lærerikt enten man deltar eller bare hører etter.

Ørjan og Anders syns også det er veldig lærerikt å jobbe med tidslinje. - Det blir lærerikt når man bruker tid på å organisere årstallene, sier Anders. Han og Ørjan samarbeider med å skrive inn punkter på tidslinjen med fargerike tusjer.

Andreas er enig. Han syns opplegget er gøy, og understreker at det er kjekkere enn vanlig tavleundervisning. Andreas sitter på rekken bakerst i klasserommet som jobber med å sjekke fakta, og selv legger han tidslinjen inn på nett, og fordyper seg litt i historien ved å finne flere viktige historiske hendelser enn de som kom opp på tavlen i første omgang.




Under ser dere resultatet av den analoge og den digitale tidslinjen:






 

Tuva, Christine og Ranita

Astrid

28.08.2014 kl.16:20

For en herlig gjeng! Blir glad av dette:-)
Ingunn

29.08.2014 kl.09:43

Så spennende å se både digitale og analoge produkter av jobbingen deres! Har dere flere synspunkter på hva som er fordelene og ulempene med en digital tidslinje kontra en som henger på veggen?

Hilsen Ingunn, norsklærer på Sandvika videregående skole
Bjørn Helge Græsli

29.08.2014 kl.10:08

Hei, dette ser spennende ut! Tidslinja ser lovende ut, og dere reflekterer fint rundt bruken av tidslinjer for å systematisere og lære historie. Ettersom også tidslinjer er en slags tekst, og alle tekster blir bedre av bearbeiding, hadde det vært spennende å høre om dere etter hvert som dere utvikler linja bruker noen kriterier for å avgjøre hva som skal inn på linja og om noe etter hvert skal ut? Det er jo ikke sikkert dere vurderer at alt er like vesentlig etter hvert som dere lærer mer? Gleder meg til å kikke innom bloggen og tidslinja senere for å se hvordan det går :-)
Kirsti Slettevoll

29.08.2014 kl.11:58

Dette ser kjempegøy ut! Eg lurer på kva verktøy de nyttar for å lage digital tidslinje. Vil deler av denne kunne lastast ned og vere tilgjengeleg også når de ikkje er på nett? Lykke til med norskfaget, det viktigaste og kjekkaste faget som finst.
Skriv en ny kommentar
hits